MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Airbrush

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
mikki Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 19 august 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér mikki Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Airbrush
    Sendt: 09 mars 2017 kl. 17:28
Hvilken type maling anbefales til bruk med Airbrush, og må det i tilfelle tynnes ut?
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 mars 2017 kl. 18:10
Kommer litt ann på om du vil bruke vann- eller løsemiddelbasert maling.

Jeg bruker Humbrol Enamel og tynner fra Biltema. Blander malingen til en melkeaktig konsistens.
Hvis jeg må bruke vannbasert maling er malingene fra Vallejo meget bra. Vallejo har både egne akrylmmaling ferdig blandet for airbrush, men du kan også blande med Vallejo's egen tynner.
Uansett bør du blande malingen tilnærmet melkekonsistens. For tykk gjør at du risikerer "appelsin-effekt" fordi malingen tørker før den treffer det du skal male. For tynn gjør at du risikerer "sig".

Prøv deg fram.

Endret av KjellAn - 09 mars 2017 kl. 18:11
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
el18 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 08 oktober 2008
Land: Switzerland
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér el18 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 mars 2017 kl. 18:48
Jeg kan anbefale Life Colors von http://www.elita.de/
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 mars 2017 kl. 21:22
Som Kjell sier, her må du eksperimentere!
Jeg bruker Tamiya maling som jeg tynner med to deler Cellulosetynner (Lynol). Har avtrekkskap og skikkelig ansiktsmaske. Samt kjemikaliebestandige gummihanskerhansker (Som ikke tåler vann!).

Til toppen
mikki Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 19 august 2013
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér mikki Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 mars 2017 kl. 20:26
Brukes samme tynner til rengjøring av pistol?
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 17 november 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 mars 2017 kl. 20:41
Når jeg en sjelden gang bruker airbrush, så bruker jeg samme tynner til rengjøring som til tynning av lakken. Hvis tynneren passer til tynning av lakken, så passer den også til rengjøring. Det kan tenkes at man kan bruke noe som er billigere, men det går med såpass lite at det ikke har noen betydning. I hvert fall ikke for meg som ikke bruker dette daglig.
Man må uansett bruke riktig tynner til lakken. Hvis man bruker feil type risikerer man klumping eller andre merkelige reaksjoner mellom lakk og tynner. Da kan både gjenstanden og sprøytepistolen bli skadet eller helt ødelagt. Det samme gjelder rensing. Det er jo ikke akkurat enorme mengder som går med, så hvis man ikke er ekstrem storforbruker er det neppe tynnerprisen som knekker økonomien.
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,063 sekunder.