Ac om til dc |
Post Reply |
Author | |
vetle1
Veteran Joined: 20 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 169 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 august 2007 at 11:06 |
Er det mulig å bygge om et lok fra ac til dc? Koster det mye?
Hvordan skal jeg gjøre det?
|
|
Morten M
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med et _stort_ glimt i øyet: Ikke gjør det.
Hvis du virkelig vil gå til det skrittet, så glem ikke at ofte er en AC-utgave av et lok i utgangspunktet dyrere enn et DC-lok. Det _kan_ derfor være mer hensiktsmessig å selge AC-lok"et og kjøpe et likt i DC.
De tekniske finurlighetene ved en slik ombygging skal jeg overhodet ikke begi meg inn på; men regner med at det snart dukker opp spørsmål her om hvilket lok og fra hvilken produsent, slik at det kan besvares litt mer konkret.
MVH
Morten M
|
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er mulig for de fleste lok. Det hele består i å fjerne retningsskifteren, sette inn en DC motor, skifte ut akslingene, fjerne slepesko og sette opp strømavtagning på hjulene. Om du vil gjøre det selv avhenger vel av egne evner. NMJ gjør ombygginger, vet ikke hvor mye det koster da...
|
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Godt poeng Morten, kanskje det er den letteste metoden.
|
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
vetle1
Post Options
Thanks(0)
|
ok, hva ligger prisen på el 18 fra roco? |
|
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den ligger vel på rundt 2000-2500kr, men denne modellen er utsolgt. Med mindre du finner en på bruktmarkedet, tenker på kanskje på EL16?
Denne koster 1500kr og kommer i oktober. Mvh Daniel |
|
vetle1
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tengte på el 18 på bruktmarkedet.
Edited by vetle1 - 14 august 2007 at 14:05 |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Æhhhh skal du selge AC Roco El 18 eller kjøpe DC? Prisen for en komplett Roco El 18 AC burde vel være 2000 - 2500 kanskje? DC noe mindre lå på rundt 1900, - da de var å finne i butikkene, så jeg hadde ikke gitt mere enn 2000,-
PS: Dersom det var snakk om en AC du skal selge, send meg en PM
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
vetle1
Post Options
Thanks(0)
|
Beklager jeg har ikke noen ac el 18, men jeg skulle gjerne hatt en dc version.
|
|
vetle1
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har hørt noe om el 18 fra h.a.g. er det noen som har noe info om det? Hva vil prisen ligge på? |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
HAG har tidligere gjordt både likestrøms- og vekselstrømsversjon av El18.
Det er tunge og massive modeller som likner konstruksjonsmessig på Märklin. På den siste modellen var prisen rund NOK 4000 og en ny utgave kan ikke forventes å bli billigere, snarere tvert om. Etter det jeg kjenner til vil den nye modellen gå gjennom minst 2 importledd før den står hos forhandleren.
Den første utgaven til HAG var dessuten belemret med noen småfeil da den var direkte kopi av den sveitsiske + ploger. Det norske forbildet avviker på noen detaljer og disse blir da feil (slik som speilvendte førerstander, plogene er ikke korrekte, dørhåndtak, smale slepestykker på strømavtakerene osv.)
Etter min mening er lakken for blank også.
Märklinmodellen er nok totalt mer opp til det norske forbildet og Roco sin utgave kjører nok bedre?
Men for all del - det er en fin modell, men etter prisforskjellen så blir det et spørsmål om den er verd det?
Roco har i det siste lansert rimelige utgaver av Re460 til rundt € 70 så det spørs om de ikke er i stand til å lage en ny utgave av El18 til under NOK 1000 om de vil? Edited by Kjell H. - 15 august 2007 at 18:06 |
|
vetle1
Post Options
Thanks(0)
|
Hva må man gjøre på en roco re460 for å bygge den om til en el 18? |
|
vetle1
Post Options
Thanks(0)
|
Circa hvor mange el 18 har roco produsert |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
det ligger en roco el 18 på qxl nå
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
arildb
Viderekommen Joined: 12 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
|
Selv har jeg kjøpt en brukt EL 18 og skulle gjerne hatt en til i DC versjon om noen skulle ha en til sals
|
|
Ja, er ikke Mj gøy da
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |